Influencer en belastingen

Hobby of bedrijf

De meeste influencers beginnen hun bedrijf vanuit hun hobby of passie. Het begint vaak onscchuldig met weining volgers maar kan vrij snel groeien tot een volwaardig bedrijf. Inkomsten (of verlies) uit een hobby hoef je niet op te geven terwijl de inkomsten (en verlies) van je bedrijf wel moeten worden opgegeven. De grens tussen hobby tussen wanneer een hobby eindigt en een bedrijf begint is vaag. Dit is afhankelijk van je situatie zoals overige (loon)inkomsten en hoe land je al bezig bent.

Influencer belastingen accountant

Inchrijving bij de kamer van koophandel

Als de belastingdienst je als bedrijf gaat zien is het wenselijk om je te gaan inschrijven bij de kamer van koophandel. Zonder inschrijving als bedrijf betaal je meer belasting over je winst. Je komt namelijk niet aanmerking voor aftrekposten als de MKB-winstvrijstelling, startersaftrek en zelfstandiggenaftrek. Het bijkomend voordeel is dat je een KvK en BTW nummer gaat krijgen waardoor je professioneler overkomt bij samenwerkende bedrijven.

Een belangrijk aandachtspunt bij de inschrijving in het register is de keuze voor het bedrijfsadress. Elk bedrijf moet een fysiek adress opgeven in Nederland. Iedereen kan op basis van de firmanaam of KvK-nummer bij de Kamer van Koophandel achterhalen wat het adress is. Bij veel beginnende bedrijven zal dit het thuisadress zijn, bij influencers is dit niet altijd wensellijk. Jij wil namelijk niet dat je fans of volgers weten wat jouw thuisadress is. Als je een anders adress op wilt geven dan is dit mogelijk maar dan zul je in de meeste gevallen een huuroverkomst moeten overleggen. Je hebt daarom diverse partijen waarbij je tegen betaling hun adress kan gebruiken als vestigingsadres en postadress. (Wij bieden deze dienst ook aan onze klanten).

Keuze rechtsvorm

Voor de meeste influencers zal een inschrijving als eenmanszaak of vennootschap onder firma als je met meerdere bent het beste passen. Deze inschrijving is eenvoudig, bij weining winst of verlies belastingtechnisch het meest gunstige en kent de minst administratieve lasten. Blijf je naast je werkzaamheden ook nog in loondienst of heb je al een riant inkomen uit je bedrijf dan zou de optie voor een besloten vennootschap of besloten vennootschap structuur gunstiger zijn.

gunstiger kunnen zijn. Laat je bijstaan door een financieel adviseur of neem contact op met ons. Lees ook onze blog over de keuze van rechtsvorm. Je kan tussentijds (en veelal ook met terugwerkende kracht) nog wijziggen van rechtsvorm, maar direct een goede keuze bespaart tijd en geld.

Podcast belastingadviseur

Complexe belastingen

De belastingen zijn complex als influencer. Voor zowel de omzetbelasting als de winstbelasting (vennootschapsbelasting of inkomstenbelasting) heb je discussies bij de omzet als kosten. Aan de omzetkant krijg je naast omzet in cash ook omzet in natura. Jij krijgt gratis of met veel korting producten of diensten van samenwerkende bedrijven. De belastingdienst zal zich op het standpunt stellen dat al deze producten en diensten tegen de verkoopwaarde bij jou mmoeten worden meegeteld als omzet.

Terwijl dit voor jou natuurlijk niet altijd deze waarde heeft, wat moet je met bijvoorbeeld vijf  kinderwagens. Als je deze zelf zou verkopen dan heeft dat een hele andere (lagere) waarde. Het  is daarom belangrijk om dergelijke zaken goed vast te leggen en een goed onderbouwd standpunt innemen richting de belastingdienst. Aan de kostenkant heb jij ook een vergelijkbare discussie. Er zijn diverse kosten die denkbaar vanuit het standpunt van de belastingdienst privé zijn. Zoals kosten voor kleding, restaurants en reizen. Ook hiervoor geldt om dit goed te onderbouwen en vast te leggen. Ook kan je als influencer te maken krijgen met internationale samenwerkingen. Waardoor er zaken spelen als buitenlandse omzetbelasting en winstbelasting.

Daarnaast zal het mij niet verbazen als het vergrootglas door de belastingdienst op deze sector wordt gelegd, waarbij misstanden niet alleen financiëe schade maar ook mogelijk tot imageschade. Het is daarom belangrijk dat je, je laat bij staan door een kundig adviseur die verstand heeft van zaken en van jouw sector.

Administratie

Zoals besproken in het vorige hoofdstuk zijn er een aantal belastingtechnisch compleexe zaken bij influencers. Daarom is het belangrijk om een goede boekhouding te voeren. Wij kunnen werken diverse boekhoudpaketten maar vrijwel allen online met een bijbehorende archief. Dit heeft als voordeel dat jij ook zelf (een deel) van de administratie kan voeren, achter elke kosten/omzetpost een onderbouwing hangt (factuur) en dit ook  door robotisering vrij effiecient werkt. Ook kunnen wij er op deze manier voor zorgen dat jij altijd bij bent met de administratie.

Zodat we jou inzicht kunnen geven in je actuele financië situatie wat de basis is voor onze advisering. Wij analyseren de tussentijdse rapportages, brengen de te verwachte belastingaanslagen in beeld en zijn graag betrokken bij o.a. investeringsbeslissingen, samenwerkingen en prognoses.

Adviseur die met je meegroeit

Wij zijn de adviseur die met je meegroeit of jij nu nog in de beginfase zit of al een mooi bedrijf hebt opgebouwd. Samen met ons netwerk van specialisten staan wij voor jou klaar.

Wij Peter (links) en Roy (rechts) zijn twee ervaren bedrijfsadviseurs. Wij focussen ons naast de traditionele dienstverlening (administratie, jaarwerk en belastingaangiftes) op advies. Zodat je voldoet aan wet- en regelgeving, maar ook de beschikking hebt over een financiële rechterhand. Iemand die betrokken is bij je business en jou daarom van maatwerk financieel en fiscaal advies voorziet. Zodat jij  niet alleen zo min mogelijk belasting betaald, maar ook jouw ondernemersdoelen kan behalen.

Peter van Aarle:
peter@lefaccountants.nl
06-54320915

Roy Hoskam:
roy@lefaccountants.nl
06-43789083

Accountantskantoor Uden LEF

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek

Dit contactformulier is gedeactiveerd omdat u weigerde de Google reCAPTCHA-service te accepteren die nodig is om alle berichten die door het formulier worden verzonden, te valideren.