Onze aanpak
Onze visie
Als accountantskantoor verzorgen wij de standaard werkzaamheden die van een accountant of boekhouder verwacht mogen worden zoals het verzorgen van de administratie, het opstellen van de jaarrekeningen, het invullen van de belastingaangiftes en het verzorgen van de loonadministratie. Onze toegevoegde waarde ligt in onze advisering en begeleiding. Wij kijken niet alleen achteruit maar vooral vooruit!
Incontrol
Ondernemers die weten hoe ze er financieel voor staan, behalen betere rendementen. Daar zijn wij bij Lef Accountants van overtuigd. Wij gaan er samen voor zorgen dat jij incontrol bent. Dit bereiken we door de administratie efficiënt in te richten en jouw inzicht en uitleg te geven over jouw financiën en belastingen. Hierdoor weet jij wat er aan belastingen afgedragen moet worden, wat de actuele kostprijs is van jouw producten en diensten, welke verkoopprijzen minimaal benodigd zijn en wat er onderaan de streep overblijft. Wij werken samen aan verbetering van het rendement en aan jouw stip op de horizon.
Maatwerk advies afhankelijk van de bedrijfsfase
1. Opstartfase
Het starten van een onderneming is een grote stap (nog gefeliciteerd!). Er zijn een aantal zaken welke goed geregeld moeten zijn. Denk hierbij aan de rechtsvorm waarin jij gaat ondernemen, hoe voer je een goede (online) boekhouding, hoeveel belasting ga je betalen en moeten er risico’s worden ondervangen. Wij kunnen hierin adviseren en ondersteunen. Wij kijken daarnaast naar jouw ondernemingsplan of idee en denken hierover mee. Bijvoorbeeld over de kostprijs, tariefstelling en eventueel de behoefte voor een financiering.
2. Groeifase
Je bent inmiddels al goed op weg met jouw onderneming en bent in de groeifase aangekomen. Jij krijg meer opdrachten en omzet, gaat (meer) personeel aannemen en gaat grotere investeringen doen. In de groeifase is het belangrijk om vooral Incontrol te zijn. Dus wij zorgen voor actuele en periodieke financiële rapportages van de belangrijkste KPI’s (Kritische Prestatie Indicatoren). Zodat jij weet waar je staat en de juiste bedrijfsbeslissingen kan maken. We leiden of richten jouw financiële afdeling op en denken actief mee met bedrijfsoptimalisatie en managementbegeleiding. Daarnaast zorgen wij dat dit alles fiscaal optimaal vorm wordt gegeven.
3. Volwassenheidsfase
In de volwassenheidsfase heb jij een mooi bedrijf neergezet. Jij loopt tegen jouw eigen grenzen aan (hoofdzakelijk tijd en aandacht). De focus komt minder op de financiële kant te liggen omdat deze voorspelbaarder wordt en er inmiddels reserves zijn opgebouwd. Wij gaan vooral kijken naar jouw wensen. Wil jij graag meer (vrije) tijd? Dan gaan wij kijken naar de opbouw van het managementteam, (gedeeltelijke) bedrijfsoverdracht of participatie van familieleden. Ook worden zaken belangrijker als pensioen en beleggen. Hoeveel vermogen heb jij inmiddels opgebouwd en is dit voldoende voor het pensioen. Welke mogelijkheden zijn er om te beleggen, wat zijn de risico’s en bijbehorend rendement. Uiteraard zorgen wij er voordat dit alles fiscaal optimaal wordt vormgegeven.
4. Slotfase
Jij staat in de voorfase van jouw welverdiende pensioen. Wij adviseren bij de verschillende mogelijkheden met betrekking tot verkoop van de activiteiten of bedrijfsoverdracht. Elke mogelijkheid heeft zijn eigen financiële en fiscale gevolgen. Daarnaast kijken we naar het aanwezige vermogen en of dit voldoende is voor het pensioen. Hoe zorg jij dat dit fiscaal vriendelijk bij de volgende generatie terecht komt en kan er nog belasting worden bespaard. Wij blijven betrokken ook tot ver na jouw bedrijfsbeëindiging!
Zowel zakelijk als privé
Naast de financiële en fiscale positie van jouw bedrijf kijken wij ook naar jouw privé situatie. Ons doel is om jouw te ontzorgen, risico’s te beperken, kansen te pakken en vervelende verassingen te voorkomen. Dit zijn voorbeelden van thema’s waar wij actief mee bezig zijn:
- Persoonlijke ambities:
Wat zijn jouw persoonlijke ambities? Wil je bijvoorbeeld een jaar de wereld rond zeilen. Dan denken wij mee met vragen over de waarborging van de bedrijfscontinuïteit en of er voldoende vermogen aanwezig is. Of denk je na over emigratie naar het buitenland en ben jij benieuwd naar de financiële en belastingtechnische gevolgen. Of gooi je het roer om en wil jij in een totaal andere business gaan opereren. Wij denken mee over de bedrijfsverkoop en bij het opstellen van een ondernemingsplan. - Familie:
Wat zijn de gevolgen van samenleven, trouwen of geregistreerd partnerschap. Hoe zorg jij ervoor dat bij scheiding de continuïteit van je bedrijf niet in gevaar komt. Het ondernemende gen is ook bij de volgende generatie terecht gekomen. Hoe betrek ik ze bij mijn bedrijf of hoe kan ik de bedrijven van mijn kinderen voorzien van startkapitaal of een boost geven. - Vermogen:
Hoe bouw je fiscaal vriendelijk in vermogen op en welke mogelijkheden zijn er om te beleggen. Hoe zorg ik dat mogelijke schuldeisers niet bij mijn privé-vermogen komen. Heb jij voldoende vermogen opgebouwd voor jouw oude dag. Hoe zorg jij dat jouw vermogen fiscaal vriendelijk naar de volgende generatie gaat en is het testament nog wel up to date.
Wij Peter (links) en Roy (rechts) zijn twee ervaren bedrijfsadviseurs. Wij focussen ons naast de traditionele dienstverlening (administratie, jaarwerk en belastingaangiftes) op advies. Zodat je voldoet aan wet- en regelgeving, maar ook de beschikking hebt over een financiële rechterhand. Iemand die betrokken is bij je business en jou daarom van maatwerk financieel en fiscaal advies voorziet. Zodat jij niet alleen zo min mogelijk belasting betaald, maar ook jouw ondernemersdoelen kan behalen.
Peter van Aarle:
peter@lefaccountants.nl
06-54320915
Roy Hoskam:
roy@lefaccountants.nl
06-43789083