Accountant voor E-commerce en Handel
Accountant voor E-commerce en Handel Uden
De e-commerce en handel zijn administratief altijd een uitdaging. Snelle ontwikkelingen, veel transacties en internationale verkoopstromen maken het complexer dan een gemiddelde MKB-administratie.
Een efficiënte boekhouding
Een goede inrichting van de boekhouding is cruciaal. Het begint met de vraag: wat is het doel van je boekhouding? Wil je altijd direct inzicht in je cijfers of vooral voldoen aan de eisen van de Belastingdienst?
Afhankelijk van je situatie moet je keuzes maken, bijvoorbeeld:
-
Hoe ga je om met je voorraad? Kies je voor een softwareoplossing waarmee je voorraad nauwkeurig wordt bijgehouden en gekoppeld aan je boekhouding, of volstaat een jaarlijkse voorraadopname?
-
Hoe wil je je verkoopfacturen verwerken? Boek je alle facturen in, of verwerk je periodiek de totale omzet?
Bij grote aantallen kleine orders kan het namelijk zeer tijdrovend zijn om alles één-op-één af te letteren, zeker door de vele betaalmethodes (iDEAL, creditcard, pin, Klarna, overboekingen, enz.) die vaak leiden tot verzamelbetalingen. Wij denken graag mee in wat het beste bij jou en je onderneming past.
BTW – de grootste uitdaging
Een van de belangrijkste aspecten van handel en e-commerce is de omzetbelasting. Afhankelijk van je goederenstroom en klanten krijg je te maken met:
-
Verschillende btw-tarieven in Nederland.
-
Btw verlegd bij zakelijke transacties buiten Nederland (en de bijbehorende documentatie).
-
0% btw bij export buiten de EU (met bewijsvereisten).
-
Europese btw via de OSS-regeling.
-
Buitenlandse btw-plicht bij gebruik van een magazijn buiten Nederland.
Belangrijk hierbij is niet alleen dat je voldoet aan de regels, maar ook dat je dit aantoonbaar kunt maken. Met slimme softwarekoppelingen kunnen we de btw-aangiftes grotendeels automatiseren en direct indienen vanuit de boekhouding.
Inzicht in financiën en cashflow
Bij e-commerce en handel is inzicht in de cijfers nóg belangrijker dan bij veel andere MKB-ondernemingen. Waar een traditionele ondernemer winst soms nog “op een bierviltje” kan uitrekenen, geldt dat hier niet.
Door het grote aantal transacties, wisselende marges en internationale geldstromen is het cruciaal om periodiek inzicht te hebben in:
-
Je brutomarge (eventueel per productgroep).
-
Je winstontwikkeling.
-
Je cashflowpositie.
Met actuele cijfers kun je tijdig bijsturen en houd je grip op je onderneming.
Samenwerken met LEF Accountants
Onze dienstverlening stemmen we volledig af op jouw wensen. Wil je dat wij de volledige boekhouding verzorgen, inclusief jaarrekening, belastingaangiftes (omzet-, inkomsten- en vennootschapsbelasting) én bijbehorend advies en besprekingen? Dat kan.
Wil je liever zelf (of via je administrateur) de boekhouding en btw-aangiftes doen, terwijl wij jaarlijks controleren of alles klopt en je belastingtechnisch optimaal zit? Ook dat is mogelijk – inclusief het opstellen van de jaarrekening en het verzorgen van de aangiftes inkomstenbelasting. Elk bedrijf is uniek en iedere ondernemer heeft zijn eigen wensen. Daarom zijn onze tarieven altijd maatwerk.
Een (indicatie) van onze tarieven kun je vinden op onze tarieven pagina
Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek en offerte.
Wij Roy (links) en Peter (rechts) zijn twee ervaren bedrijfsadviseurs. Wij focussen ons naast de traditionele dienstverlening (administratie, jaarwerk en belastingaangiftes) op advies. Zodat je voldoet aan wet- en regelgeving, maar ook de beschikking hebt over een financiële rechterhand. Iemand die betrokken is bij je business en jou daarom van maatwerk financieel en fiscaal advies voorziet. Zodat jij niet alleen zo min mogelijk belasting betaald, maar ook jouw ondernemersdoelen kan behalen.
Peter van Aarle:
peter@lefaccountants.nl
06-54320915
Roy Hoskam:
roy@lefaccountants.nl
06-43789083
Klinkt goed? Of heb je vragen? Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek